Pokuta za fólie

  • von Raven
    jj je blbé, že ikdyž to sklo vypadá jak čiré tak tam ta zelená fólie dělá 31%, takže nic se tam dát už nedá, na druhou stranu, ti co fólie mají, mají minimálně rok šanci to uhádat
    kurec neexistuje přece jen verze s čistýma sklama? Myslím že existuje i verze bez airbagu tak třeba by byly i čiré skla a tam si dát 30% fólii a jsem spokojený
  • Ravel
    Von Raven,
    na autě je bohužel spousta věcí, které se hodnotí víceméně subjektivně. Vem si například vůle v kloubech řízení, jaká vůle je ještě montážní a jaká již představuje vážnou závadu? Pokud technik na STK řekne, že je vůle velká, tak máš minimální šanci se bránit, protože objektivní metodika neexistuje a on je na posouzení stavu auta vyškolen.
    Jestli policajt zdůvodní udělení pokuty měřením neschváleným přístrojem, tak máš pravdu. Když uvede, že ztemňovací fólie jsou nalepeny na skle ztemněném již z výroby a celková propustnost je zjevně nižší než povolená, tak je to v souladu se stanoviskem MD a není co řešit (obdobně je to např. v Německu, kde na tónovaném skle již další fólie být nesmí).
    Policie bohužel (nebo snad naštěstí?) při udělování pokud za technický stav často argumentuje naprosto nesmyslně, což lze občas využít v náš prospěch.
    Do budoucna se však budeme muset smířit s faktem, že na předních bočních sklech tónovaných již z výroby (prakticky 100% produkce aut) je další ztemnění jakoukoli metodou nepřípustné.
    JE TO SMUTNÉ, ALE JE TO TAK.
  • von Raven
    Ravel pravdu máš, ale pocitově odhadnout, že jak nevidí ani obrysy postavy tak je to víc jak 75% zatmavení jsou pořád jen ty pocity toho kdo to odhaduje. Vzheledm k jeho věku, zdravotnímu stavu, odrazu smětla, úhlu kde stojí atd to jsou subjektivní pocity. Jasne že nejsem cyp :) a poznám taky co je tmavé a co ne a odhadnu co je ještě plus mínus v normě i bez přístroje, ale stopro si myslím, že to soudní rozhodnutí je postaveno na tom, že policie používá státem neschválený přístroj a podle toho ještě trestá lidi a tvrdí že zastupuje stát. Rozumíš, nelze zastupovat stát a ohánět se něčím co stát neschválil. O tom to je, takže ikdyby ten někdo měl v tu chvíli okno zastříkané sprejem a neviděl absolutně nic a policie ho pokutovala na základě toho, že to přeměřila neschváleným přístrojem, tak zase neuspěje a zase soud její rozhodnutí zruší.
    Zkusme příklad ať je to jasné... Policie mě stopne, já okna třeba 90% zatmavení - absolutně nepřípustné - pokuta, zákaz řízení, techničák pryč - na základě čeho? Subjektivního dojmu? To je blbost to si u soudu policie neobhájí. Na základě přístroje někde z ciziny bez atestů státní zkušebny, bez pravidelných kalibrací? To se rovnou můžou dívat přes budblinku bublifuku - zase to neobhájí. Opět soud zruší jejich rozhodnutí.
    Je celkem jedno jestli se jednalo o světlejší fólii co neprošla, nebo o skoro černou, tam šlo o to, že jsi trestán někým kdo reprezentuje stát a používá na to techniky, které stát neschválil, ikdyž se jich snaží dožadovat.
    Jisté je, že pokud vytasí soudního znalce s pořádně kalibrovaným přístrojem tak pravdu budou mít, ale až si ho znova chytnou a takový přístroj tam na místě činu budou mít, ale opět neuspějou s tím že ho chytili před týdnem na svoje hračičky. O tom to je. Takže ať byl případ a barva fólie a cokoliv jakékoliv, obhajoba to postavila na neschválené hračce a šluš.
    Tohle si prostě myslím ikdyž to bylo v TV a blekotali tam kde co a ještě jsem to měl jen z doslechu, tak prostě dotyčný soud vyhrál a neumím si představit na čem jiném by to mohl uhrát. Zrovna tak si myslím že to v normě nejspíš neměl a policie pravdu měla, ale dokazovala to nepřípustnou cestou.
  • Ravel
    von Raven píše, že soud údajně rozhodl. Bohužel nevíme co rozhodoval a jak to rozhodl, tedy typické JPP (jedna paní povídala). Vycházet z toho, co říkají v televizi nedoporučuji, tam už jsem slyšel daleko větší kraviny.
    Ve stanovisku MD si všimněte formulace "ztemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 75 % nebo ztemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 % hodnoceno jako závada, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a vozidlo nesmí být , s výjimkou nouzového dojetí užito v provozu na pozemních komunikacích."
    Pro problémy na STK tedy není nutné měření, stačí v podstatě subjektivní posouzení technika.
    Dále von Raven níže uvádí "Třeba mi když měřili holé boční přední sklo, tak naměřili 31% zatmavení... "
    Fiat do FC nikdy nemontoval čirá, t.j. neztemněná skla. Uváděné naměřené zatmavení 31% tedy znamená propustnost 69%, což téměř přesně odpovídá povoleným 70%.
    Pokud tedy na STK uvidí na originálním skle (které má od výrobce cca. 70%) tmavou fólii je jisté, že celková propustnost je menší než povolených 70% i bez měření. O tom můžeme diskutovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat.
    Pro případný soudní spor by pak bylo rozhodující stanovisko soudního znalce, který by propustnost změřil jistě schváleným a kalibrovaným přístrojem a my to pak všechno zaplatíme.
    Takže osobně doporučuji, co neukecáme přímo na místě dále raději nerozmazávat.
    Ještě poznámku k atestům na fóliích. Často i na předních bočních sklech jsou štítky s uvedenou kategorií fólie "V" (římská pětka). To znamená fólii, která nesmí být použita ve výhledu řidiče (tedy pouze od B-sloupku dozadu). Firma lepící fólie se tak sichruje, protože na přání zákazníka nalepí fólie i na přední boční skla (dobře ví, že se to nesmí). Boční přední skla pak označí atestem ze kterého je zřejmé, že fólie je použita nesprávně (je to stejné, jako neschválené xenony, prodávat se smějí, ale používat ne).

  • Innocento
    http://www.fiatcoupe.cz/forum/pokec/8992-mazlik-po -tp/

    Začátkem roku jsme tu ten problém s ověřením už načali. Nechápal jsem jak se můžou bít v médiích do prsou, že mají přístroj z USA a chtějí s ním vesele jen tak vybírat pokuty. Stejně tak, že nemusí na žádost ukazovat protokol o ověření radaru. Musí, jinak porušujou zákon, to prostě neokecají.
  • von Raven
    napsané je to hezky, ale soud údajně rozhodl, že ten měřák nemá státní atest kalibrace a čau pipi, dokud někdo nezmění rozhodnutí soudu, nebo nepořídí státní atesty a pravidelné kontroly kalibrace jako to mají třeba radary, nebo alkoholmetry, tak je to precedens a policie to ví, proto ten údajný odklad.
    Zákon je zákon, vykládat si ho s oblibou umí každy po svém, ale pokud takhle rozhodl soud, měla by to právě policie respektovat. Schovávat se za odznáček a tvrdit že nějaký chodec nevidí řidiči do xichtu je holá hovadina, protože pravda je že na přechod vlezu, když se rozhlédnu vlevo-vpravo-vlevo a vkročím pokud bezprostředně nikoho ani sebe svým jednáním neohrozím a nějaký xicht řidiče za sklem, za fólií, nebo bez skla nehraje žádnou roli naprosto stejně jako kdyby byl chodec krátkozraký a do xichtu řidiči neviděl do posledních vteřin :)
  • Ravel
    Pro informaci uvádím stanovisko MDČR k této problematice. Je zřejmé, že pokutu mohu dostat a problémy na STK mohu mít i bez měření propustnosti skel jakýmkoli přístrojem. Označení skel schvalovacími značkami a kartička je nutná, nikoliv však postačující podmínka.
    Na sklech probarvených již z výroby, kde se úpropustnost většinou blíží povoleným 70%, není potřeba nic měřit a v případě použití byť schválených fólií se správnou propustností je zjevné, že celkové ztemnění je větší než povolené. Kartička a označení skel pak může v případě dobré vůle technikovi STK sloužit jako jakési alibi, že je vše v pořádku a skutečnou propustnost nezměří. Pokud ale v tomto případě někoho vyhodí, tak si to s ohledem na níže uvedené stanovisko MD snadno obhájí.


    Stanovisko MD k úpravám skel vozidel

    Vzhledem k tomu, že se objevují v provozu ve zvýšené míře vozidla, která mají provedeny nepřípustné úpravy zasklení ztemněním předních bočních skel a čelních skel, nebo jsou na těchto sklech používány neschválené reklamní a obdobné nálepky vydává odbor schvalování vozidel a předpisů Ministerstva dopravy (dále jen „ministerstvo“) toto stanovisko:

    Všechny úpravy a opravy zasklení vozidel, které mají za následek snížení světelné propustnosti zasklení, je možné provádět pouze za dodržení podmínek daných předpisem EHK č. 43, resp. směrnicí 92/22/EHS a musí podle nich být schváleny. Podle těchto technických předpisů nesmí být celková propustnost světla čelního skla a předních bočních skel nižší než 70 %.

    Dodržování výše uvedených technických požadavků je zajištěno při schvalování technické způsobilosti úprav ministerstvem za pomoci pověřených zkušeben a na mezinárodní úrovni homologací skel podle předpisu EHK č. 43. Ztemnění skel je provedeno buď výrobci vozidel již v prvovýrobě, nebo pak v provozu dodatečnou úpravou (kromě čelního skla, u kterého jsou jakékoliv dodatečné úpravy nepřípustné).

    Tyto požadavky byly stanoveny s ohledem na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže v důsledku zatemnění skel řidiči druhých vozidel a chodci nemohou rozpoznat řidiče a ztrácí tak možnost reagovat na jeho chování, je jasně porušeno jedno ze základních pravidel bezpečného provozu, tj. že řidič musí co nejlépe vidět a být viděn. Snižuje se i možnost rozpoznávat a reagovat na dopravní situaci za snížené viditelnosti.

    Dodatečné úpravy provedené v souladu se schválením ministerstva musí pak být označeny na jednotlivých sklech nálepkou, kde vedle informacích o výrobku je i schvalovací značka ATEST 8SD xxxx.

    Protože však bylo zjištěno zneužití a nesprávné použití schvalovací značky, je vždy nutná i kontrola technických parametrů skutečného provedení úpravy zasklení. Pro srovnání uvádíme, že při ztemňování v prvovýrobě např. u vozidel tovární značky ŠKODA je využito maximální povolené hranice, toto limitní zatemnění se blíží při běžném pohledu sklu čirému. Naopak, ztemnění, kdy řidič není ve vozidle vůbec vidět, odpovídá propustnosti 15 až 20 % a je nad jakoukoliv pochybnost (tj. není nutno provádět optická měření), že takové zatemnění neodpovídá příslušným předpisům. Minimální propustnost je stanovena jako celková. Z toho jednoznačně plyne, že je nepřípustné použít ztemňovací fólie i s vyhovující propustností na zasklení, kde již bylo provedeno ztemnění jinou technologií.

    Základní závady vozidel ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích jsou uvedeny v ustanovení § 36 odst. 3 b) vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách povozu vozidel na pozemních komunikacích (dále vyhláška č 341/2002 Sb.), podle kterého je „ztemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 75 % nebo ztemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %“ hodnoceno jako závada, která ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a vozidlo nesmí být , s výjimkou nouzového dojetí užito v provozu na pozemních komunikacích. Policie ČR při silničních kontrolách vozidel postupuje podle tohoto ustanovení.

    Obdobně se postupuje podle vyhlášky MDS č. 302/2001 Sb. o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, kdy při pravidelné technické prohlídce v STK musí být nesprávné ztemnění skel hodnoceno jako vážná závada - typ B, která musí být ve stanovené lhůtě odstraněna.

    Dále bylo zjištěno také používání bezpečnostních čirých fólií na čelních sklech. Tato úprava, jako i jakákoliv jiná dodatečná úprava čelního skla, je nepřípustná. Množí se i používání reklamních a podobných nálepek na sklech; pokud tyto nálepky nejsou schváleny ministerstvem, je nepřípustné je používat mimo případy uvedené v § 34 odst. 3 vyhlášky č. 341/2002 Sb. Zrcadlové fólie nesmí být také použity na čelním a na předních bočních sklech vozidel. V ostatních oknech mohou být použity pouze zrcadlové fólie schváleného typu, které mají v obou směrech částečnou propustnost a jejich odrazová schopnost není zaměnitelná se světelnými zařízeními vozidel – odrazkami nebo jinými znaky používanými ve vyhlášce MDS č. 30/2001.

    Podmínky zde uvedené jsou obdobně aplikovány ostatními státy a v případě jejich nedodržení při cestách vozidel do zahraničí lze očekávat uplatňování sankcí místními kontrolními orgány.
  • von Raven
    tak jo, super... jinak myslím, že to odložení je až do ledna 2014, kdy to nějak hodlá řešit celá unie, ale ta se může do té doby rozpadnout, tak zvažuju, že tam dopředu vrznu nějaké zatmavení, možná jen lehké co by vyhovovalo, ale s tím + naším zeleným už zase neprojde, ale hádat se pak rozhodně budu :D páč s holýma sklama si tam připadám jak opica v terárku
  • Coupe20VT PLUS :-D
    s tou atestací je to pravda... nemají atest z národní zkušebny, takže je to všechno odloženo minimálně o rok...

    s již udělenejma pokutama: to bohužel není pravda. pokud nevyjádříš rozpor hned na místě formou nesouhlasu a následným sepsáním přestupku, který je pak policie povinna předat na město, správní komise, atd...

    pokud toto neuděláš, tak s udělenou pokutou souhlasíš a není již žádná šance se někde dovolávat... a musíš zaplatit.
  • von Raven
    hele dneska se mi dušoval kámoš, že bylo v tv, že policie nemá státní protokol o kalibraci toho krámu kterým měří a někdo je dal k soudu a vyhrál, protože je kalibrace jen od nějaké firmy a sami policajti prý do kamery řekli, že to teda teď nebudou používat. Takže i udělené pokuty jsou neplatné a zpětně by s eměly vrátit a kdo je nezaplatil, ten není postižitelný.
    Viděl to taky někdo, nebo je to jen takový blábol? Třeba mi když měřili holé boční přední sklo, tak naměřili 31% zatmavení... znova říkám na holém od výroby a podle mě je třetina tmavá a ne to co tam máme my jen zatónované lehoulince na zeleno, podle mě to nemá v origoši ani 10% zatmavení. Stejný problém na oktávkách.
  • beky
    Jo moje řeč stačí se podívat jen jak ty cajti jezděj stopka nezájem ,málem sem je jednou napálil taky jsem je vytroubil fakt kreténi.oni můžou všechno i na pasátu maj všechny okna zatmavený.Už nevědí co vymýšlet, aby mohli leda buzerovat ,přitom vjetšina lidí co si zkrášluje auto ,jsou ohleduplnější než kdejaký policajt.
  • von Raven
    tak už je to tu, folie jsou dole :D
    jinak když si jen tak z prdele necháte proměřit tím přístrojem co má policie holé skla, tak jak jsou z výroby, tak divte se, ale má to 70% propustnost takže jakákoliv další fólie pokud není čirá tomu ubere a už se nevlezete do vyhlášky, tak bacha na to. Sám sem na to čuměl jako pako :D A atest na sklech, kartička k tomu a kopie velkého atestu nikoho nezajímaly. Přístroj ukáže že se nevlezeš a šluš.
  • AdaDC
    http://www.novinky.cz/auto/257768-zatmavena-skla-m uzete-mit-i-vepredu-dulezita-je-propustnost.html
  • Coupe20VT PLUS :-D
    a policajti, kterří tě budou za folie trestat, tak tady na jihu mají mondeo ST samozřejmě s komplet černýma oknama...
  • Adys
    To je teda prdel,tady v Thajsku maji nektere auta folie i na prednich sklech a skoro vsechny na bocnich a nikdo to tu neresi:-)a bez nejakych atestu
  • Coupe20VT PLUS :-D
    jak jste přišli na to, že pokovení je povolené? je na to nějaké přesné znění v zákoně?

    ptám se proto, že přítelkyně má na autě zrcadlová skla (pokovená) a ta průhlednost tam určitě není, ale propustnost světla ano.

    tak nevím. může se mi prosím vás někdo podívat po tom znění, kde je to povoleno?


    předem díky
  • LWQ
    Fakt super, takove vraky co dnes a denne clovek na silnici potka jsou v pohode, ale ostatni proste musi buzerovat. V prvni rade bych ze silnic sundal auta co nevyhovuji a pak vraky starsi treba 20 let co nesplnuji vubec zadne (SIC!) emisni limity - predevsim diesely ! ... boha jeho ...
  • Warhol
    jeste vas muzou poslat na technickou, coz je pruser, protoze kdyz dodrzi vse co maj, coz s tema inzenyrama za prdeli asi jo, tak neprojde ani auto co vyjede z fabriky, a taky muzou zabavit auto na 24 hodin
  • Janinka 2.0.16VT
    Z dnešních zpráv:

    Další novinky TP.
    Tak nově se prý bude kontrolovat propustnost skel u světel a tlumiče.Ty zas vymýšlí jen samé hovadiny.
  • Fugasik
    tónování pokovením má atest od Ministerstva dopravy a spojů ČR
  • Syky
    ale neresim to...
  • Syky
    to nevim nevim kamo...
  • Coupe20VT PLUS :-D
    SYKY: pletete se. i na zadních oknech musí být folie s atestama. sice není zákonem nijak upravena propustnost, ale vše co je napevno nainstalováno na vozidle musí podlehat atestaci...


    zajímalo by mě, jak je to třeba s pokovením oken... ?
  • Scoupe
    presne tak karticka nam je uplne na ho*no
  • Fantomas
    kartička je vám prd platná, když na stk přinesou vzorek zatmaveného skla s maximálním zatmavením a to vaše okno bude tmavší, stejně půjdou hned folie dolů...
  • Syky
    Aldo nepletes,je to tak...

    Jakub: kamarad dostal sprda,protoze pan na stk je namistrovany kreten,co si potrebuje dokazat,ze si z neho posrany jestli projdes nebo ne...mas atest,mas karticku? PAPAPA a nezmuze nic idiot...
  • Ales
    Homologace stačí mít jen na přední okna(řidič a spolujezdec) zadek nemusí mít homologaci, nebo se pletu?
  • Jakub
    Kamarád dostal sprda za tmavý okna na stk a to měl i kartičku, řekli že není platná protože tmavost nevyhovuje, nicméně pán byl hodný a prominul.:) - stk suchdol
  • kisik
    Kartička je potřeba na STK ,jako důkaz o odborné montáži .
  • Alejandro
    k čemu kartička? stačí když je na tom ečko jako symbil honologace ne? já tam mám ečka a je to černé jak uhel:)
  • nocarret
    kartičku si můžeš naložit do octa .-)))
  • Syky
    atesty pouze vzadu....ve predu pouze tma :D seru na to....
  • Coupe20VT PLUS :-D
    sem na tom stejně... čekám. zatím to vždycky prošlo...
  • von Raven
    Tak co, komu se už zadařilo a jak to probíhalo?
    Mám atesty na každém okně mezi sklem a fólií, kartičku k tomu, ale ta propustnost nevím no kolik je a kolik naměří :)