vačka

  • Honza
    nejen prodlužuje dobu otevření o cca 25°, ale i zvětšuje zdvih o cca1,5mm

    úpravy 1.8my? asi jako každej jinej motor

    cesty máš 2 - oturbit, nebo nechat NA

    pak máš limit peníze-kolik do toho chceš pustit (jen do motoru -počítej že to co dáš do motoru budeš muset zainvestovat na podvozku a brzdách - pokud nebudeš mít možnost dobrejch secon-hand dílů, čímžnáklady významě dokážeš snížit)

    Za základ u každýho motoru považuju následující:

    vyndat, rozebrat, důkladně očistit, proměřit vše co jde a srovnat s referenčníma hodnotama v manuálu, při rozebírání změřit vůle klikovky(axiální i radiální)

    Pokud je vrtání tvarově KO, nebo rozměrově mimo tolerance, je dobrý zvážit buď jinej blok, kterej může bejt stejnej,nebo v případně převrtání na 83mm za použití novejch pístů (lze třeba z jinýho auta -třeba AR 2lTS, kappa 2,4 atd..jen ej třeba sladit kompresní výšku a objem spalováku)

    následně:
    oprava, nebo výměna poškozenýho - přebrus kliky,vydřený vačky,nový vodítka ventilů v případě nadměrný radiální vůle >~0,5mm při plným zdvihu

    Složit za použití novejch "spotřebních" a dílů (těsnění..)a takovejch blbostí jako vymezovací podložky/hydroštely vše nejlíp origo.

    Již takhle složenej motor by měl jet velmi dobře, nežrat olej a měl by dost snýst, pokud má kvalitní olej..

    jenže když už to je rozebraný tak je jako základ dobrý nechat udělat alespoň tvary na sedlech a ventilech (klasický broušnení na 1 45°není tvar:), myslím tím sedla na kulato, nebo 3-5 úhlů), spasovat sací a výfukový potrubí, vyvážit ojnice aby od sebe byly do cca +/-1g to samý s pístama, můžeš lehce nebo víc líznout blok (což se stejně dělá vč. hlavy abys měl "dokonalou" rovinnost)

    tohle jsou zásahy, který něco málo přidaj a relativně nezrujnujou peněženku - ale i tak budeš na částce kolem 50tkč za vše pokud to má bejt poctivě z novej dílů
    Dál můžeš mít vejfuk - 1.8ma má celkem pěkný svody, takže nechat bejt, zaměřit se na zbytek - potrubí 55mm a 2 plněprůchozí tlumiče (ne nějaký číňani z netu) OMP, nebo supersprint by šlo, ale muselo by se provýst pár zásahů...
    Pokud ho uděláš dobře, bude fungovat i při postupu vejš


    - už zde potřebuješ jinej SW, ideálně odladěnej...
    chip jen tak od stolu nebo staženej z entu sice taky bude fungovat, ale nebude to ono... protže už teĎ máš individuální motor...



    další level je vydlabat hlavu (cenovka 10+)





    s hlavou můžeš osadit vačky - k nim když to je rozebraný tak jak jsem již psal jiný písty s kterejma dosáhneš požadovaný KP a nehrozí kolize s ventilem nebo upravit stávajicí + snížením bloku (kde se limitovanej možnostma materiálu)
    K vačkám minimálně nový pružiny, protože ty starý jsou dost unavený - nejen že můžou prasknout, ale už nemaj ani charakteristiku, kterou by měli mít.

    Podložení je prasečina ze starý školy-nejen že zkrátíš vzdálenost mezi závity při plným zdvihu, ale ovlivníš i charakteristiku pružiny - k jinejm vačkám potřebuješ pružinu s jinou tuhostí (není vždy pravidlem -to ví výrobce vačky) podložením tuhost nezměníš, jen se posuneš v diagramu o pár N vejš..

    Jen tak pro zajímavost - pružiny z motoru co měl najeto sotva 170tkm byly o 2mm kratší než set novejch..

    pokud chceš jít na výkon v různejch etapách, s tím že pak jen budeš měnit "Bolt on" díly a motor s eti moc nechce rozebírat, je dobrý co nejlíp připravit spodek a hlavu a pak ty díly postupně dodělávat, s tím že s každým krokem budeš muset udělat zásah do řízení motoru... ve finále je pak tato cesta dražší:) než najednou dát do placu 300 a po3 měsících mít hotovej, odladěnej motor


  • sebo 1.8 16V
    Takže predajca oblbuje a je to len na 2l 16V?Podla toho výkladu som to správne pochopil ze tato upravená vačka predlžuje otvorenie sánia ? To mi je jasne ze by toto origo jednotka asi ťažko rozchodila
  • ZdenysM.L.
    Honza : co doporučíš na zvýšení výkonu u 1,8?Myšlenku koupit 2.0VT neberu:-))
  • Honza
    hlavně s montáží vaček nastanou problémy:

    1)čím to řídit (seriová elektronika na to opravdu nestačí, chip na tohle je výsměch -s tím autem se prostě při ladění SW musí jezdit, nebo rovnou brzdit na válcích/motorový stolici), seriový řízení volnoběhu a studenejch startů je většinou nevyhovující... takže předělat ECU...

    2) aby to mělo efekt, tak musíš mít nějakou minimální kompresi z důvodu pozdního zavírání sacího ventilu - pří kompresním zdvihu a seriovým KP se část směsy z5 do sání tudíš s ostřejšíma vačkama a seriovou kompresí máš teoreticky nižší výkon než se seriovou vačkou - samozřejmě v určitým pásmu otáček, kde je setrvačnost soupce směsy malá... když už je dostatečná, je výkon stejnej, nebo trochu větší
    -snížení hlavy je blbost na Ntou, lepší řešení, pokud nemáš na vysokokompresní písty je rozhodit motor, snížit blok a na pístech vyrobit "čepici" + prohloubit vybrání pro ventily...protže s ostrejma vačkama vzniká problém kolem HU, a to takovej, že jsou evntily podstatně blíž k pístům - oproti serii o 1 až 4 mm více...

    3) jeden z mejch hlavních poznatků je takovej, že k motoru s jinejma vačkama (byť o 00prd ostřejšíma) musíš od základu předělat vejfuk- počínaje svodama... JInak neočekávej dobrý výsledky (ano i na serii, pokud enmá nějakej fatální nedostatek -jako např u 2l 16v; to pojede líp, ale ne tak jak by mohlo..)

    Delší doba otevření ventilů má za následek, že se jednotlivé válce negativně ovlivňují při výplachu a tím hlavně ovlivňují plnění- motor je pak v nízkejch otáčkách takovej rozhádanej a ve vysokejch nemá výkon. Proto je dobrý svody co nejvíc prodloužit- hlavně primární větve by měli bejt co nejdelší (cca 70cm) sekundár by měl bejt cca 1/3 délky primáru vše pěkně odstupňovaný na průměru tak aby každá další větev byla o 25-35% plošně větší než ta předchozí...

    ve finále taková investice cca 15000 do lepších vaček znamená konečný číslo kolem 200, protže furt nacházíš slabá místa v celku a snažíš se je dalšíma úpravama odstranit...

    PS- teĎ sem si uvědomil že sací starna má 10,9mm zdvih- seriový ventilový pružiny z něj určitě budou mít radost, jelikož jejich maximum je 10,5~6mm...:)
  • Honza
    1) do 1.8 to nedáš:) protže to ja na úplně jinej typ motoru

    2) rozdíl oproti serii je pouze ve zdvihu a delším otevření sací strany

    z toho co tam píšou je vejfuková strana naprosto stejná jako serie 2.0 16V ... samozřejmě graf s průběhem zdvih/úhel natočení by ukázal víc..

    takže za 17000 určitě good job pořídit lepší sací vačku a seriovou vejfukovou...

    za to máš sadu osvědčenejch CAT cams...
  • sebo 1.8 16V
    Chcem sa informovať aký je rozdiel medzi sériou a týmto ďíky http://www.highperformanceparts.cz/ostra-vacka-dbi las-dynamic-fiat-tipo--chroma--coupe-1820-16v--280 256_stupnu_.18264